Artikel Melkweg|Fritom in Noord bijlage LeeuwarderCourant

Publicatie datum: 22-04-2016

’n Groeiende markt, strenger wordende klanteisen, historisch besef en vooral plezier in het werk. Dat neem je mee als je aan tafel zit met de mannen van Melkweg|fritom in Bolsward. De regisseurs en planners van transport in liquid food & feed, om de regionale kerk en in wijde veld van Europa.

Passie voor complexiteit

in transport food & feed

Het huidige melktransport, de rijdende melkontvangst of kortweg RMO, is nog niet zo oud. Voor de jaren zeventig ging de melk nog in melkbussen van de boer naar de fabriek. Daarna werd het gekoeld transport in de inmiddels bekende zilvermetalen melkwagens.Melkweg|fritom is als werkmaatschappij van de huidige Fritom groep geworteld in die historie, die is ontstaan madat de families Veenstra, Wiersma en Doorenbos in het zuidwesten van Friesland het verzoek kregen na te denken over verbetering van het toenemende melkvervoer. Na de nodige fusies is de huidige Fritom groep ontstaan. Als groep met 800 medewerkers voorzien zij in o.a. vloeibare food en feed transporten, groupage en warehousing van ‘droge’ goederen. Melkweg|fritom, de specialist in melktransport, vormt samen met Bidon|fritom de liquid food en feed sectie van Fritom. Het werkgebied van Melkweg|fritom is van boer naar fabriek in de regio Noord Friesland, Schiermonnikoog en Ameland, het noordwesten van Groningen en zo’n tachtig procent van Drenthe. Die gebiedsafbakening is historisch gegroeid. 24/7 verzorgen 75 chauffeurs met 21 wagens het transport voor 1800 veehouders. De tankwagens zijn vandaag de dag uitgerust met een pomp die 1,5 kuub melk per minuut opslurpt en hebben na 1 tot 5 boerderijen de volledige tank van 36.000 liter vol. Iedere veehouder heeft z’n eigen eisen, z’n eigen wensen en de melkrijder kent ze. Hij bedient ze op maat en levert just-in-time aan de fabrieken. Maatwerk tussen fabriek en boerderij dat dag en nacht doorgaat volgens vaste schema’s. „Als de tanks op de boerderij vol zijn en niet worden geleegd, heeft de boer een probleem.” Afgelopen winter beleefden ze een paar spannende dagen maar ook nachten. Alles moest toen in het werk worden gesteld om over de door hardnekkige ijzel spekglad geworden wegen, ook afgelegen boeren van hun melk af te helpen. „Spannend en niet gemakkelijk, dat zeg ik eerlijk, maar we hebben het met z’n allen geflikt. Die saamhorigheid om met elkaar en voor elkaar te willen zorgen, is geweldig.” Algemeen directeur Jelle Breeuwsma en salesmanager Ab Doorenbos beamen het: „Dat is Melkweg, dat is waar we voor staan.”

Spin in het web

 Waar RMO een historische afgebakende regionale markt bedient, gaat het intermodale tankcontainervervoer van Melkweg|fritom dwars door Europa. Vanuit Bolsward worden food transporten van o.a. zuivelproducten, eetbare vetten, oliën, vruchtensappen, wijnen maar ook feed transporten van o.a. dierlijke en plantaardige oliën en vetten georganiseerd over weg, water en rails. Melkweg|fritom beschikt over 400 in maat variërende van 24 tot 35 m3 roestvrijstalen tankcontainers die voortdurend in Europa onderweg zijn. Vruchtensapconcentraat vanuit Zuid- Amerika en Polen, Italië en Zuid Duitsland dat via Rotterdam en met Melkweg|fritom over half Europa wordt verdeeld; enorme hoeveelheden vetten en oliën die vanuit verschillende Europese landen naar Engeland en Ierland gaan; soja, zonnebloem en palm olie vanuit Nederland, Duitsland en Frankrijk naar de Engelse Eilanden, speciale soja- olie vanuit Noorwegen naar een paardenvoederfabrikant in Engeland, reuzel uit Duitsland naar Engeland en food producten vanuit Engeland en Ierland retour naar Nederland en andere Europese landen. „We werken met zo’n vijftig externe bedrijven samen om het transport uitgevoerd te krijgen; wij doen de regie en de planning”, zegt Breeuwsma „zoals we dat vanuit onze historie gewend zijn. We doen dit in melktransport immers al jaren. Wij zijn de spin in het web. We leveren van de laad tot de losplaats, met alle benodigde modaliteiten er tussen.” De toenemende ‘congestie’ (het vastlopen) van het Europese transportnetwerk, vereist steeds vaker combinaties van transport en slimme regie op prijs en kwaliteit. Waar eerst de weg leidend was voor het transport, is het nu vaker de combinatie tussen weg, rail en schip. Lege containers „De klanteisen worden steeds strenger”, vertelt Doorenbos, die voortdurend nieuwe eisen en regels moet matchen met prijs en de toegenomen mogelijkheden en onmogelijkheden. „Steeds vaker passeren lege containers
elkaar. Je mag simpelweg van je klant in bijvoorbeeld een container met reuzel vanuit Duitsland naar Engeland, tot drie maal toe geen koosjere producten laden, al wordt iedere container na elk transport volledig gereinigd. Maar als de klant het zo wil en de prijs er voor betaalt, dan gaat het zoals hij het wil; ook al betekent het dat je steeds vaker geen retourvracht mag laden. Daardoor passeren lege containers elkaar steeds vaker.” Naast klantwensen en eisen zorgen veranderende regels voor verschuiving en vergroting van de markt. Bepaalde olie en vetten die voorheen onder‘food’ vielen, vallen nu bijvoorbeeld onder ‘feed’ (diervoedingsmiddelen) vallen. Doorenbos: „Sterker focussen op vooral regels en de klanteisen bepaalt waarin en waarin de handel naar toe gaat; dankzij een uitgekiende automatisering is het mogelijk al die complexe verbindingen te maken tussen de vele bedrijven waarmee we werken.”

140 nieuwe containers

Melkweg Fritom heeft 400 eenheden voor intermodaal transport en 21 vrachtwagens voor het melktransport. De (veiligheids)eisen aan zowel wagen als container worden steeds hoger en zijn bovendien per land verschillend. Waar voorheen de containers nog in Nederland gemaakt werden, komen ze nu uit Zuid-Afrika. „Onderhoud en reparaties doen we wel hier, maar ’t zou mooi zijn als we nieuwe containers ook hier zouden kunnen laten maken.” Specialistisch zijn ze zeker met de gecertificeerde tankcontainers die de Europese transportstromen bevolken. Ze zijn van roestvast staal en geïsoleerd, ze moeten hitte kunnen hebben, lading kunnen isoleren en weer kunnen verwarmen; zo moeten gestolde oliën en vetten eerst verwarmd worden met behulp van stoom om daarna gelost te kunnen worden. De trekkende eenheden zijn voor ieder transport volledig uitgerust met zowel een compressor voor het lossen als met een hele serie koppelingen, omdat ook die nergens in Europa hetzelfde zijn. Waar het melktransport in de noordelijke regio redelijk stabiel is, is er op de Europese intermodale vervoersmarkt sterke groei voor Melkweg|fritom en dat vraagt ook om uitbreiding van het aantal eenheden. Zo werden in 2015 maar liefst 100 nieuwe containers gekocht om de groei bij te houden en komen er dit jaar nog eens veertig bij. Daarnaast bouwt Melkweg|fritom ook nog gestaag aan haar derde poot , een trucking afdeling voor internationaal tankcontainer transporten. Hoe Breeuwsma en Doorenbos de toekomst zien? In één adem volgt tweestemmig het antwoord: „Absoluut positief!”