Bidon|Fritom gaat voor lichtgewicht met Volvo Light Concept truck

Publicatie datum: 16-12-2016

Bidon|Fritom heeft onlangs twee nieuwe Volvo FH Light Concept trucks aangeschaft. De lichtgewicht trekkers worden ingezet voor het transport van vloeibare chocolade binnen heel West-Europa. Doordat Volvo Trucks een lichte trekker kon specificeren zonder concessies te doen aan veiligheid, kwaliteit en comfort koos Bidon|Fritom opnieuw voor de Volvo FH. De trucks werden geleverd door Volvo Trucks-dealer Nijwa Groep.

Bidon|Friton is een gespecialiseerde tankvervoerder die op grote schaal onder meer wei, een bijproduct van de kaasindustrie en vloeibare chocolade op 60º Celsius transporteert. Het verzorgingsgebied bestrijkt heel West-Europa met zwaartepunten in de Benelux, Duitsland en Scandinavië.

“In het tanktransport is het eigengewicht van een truck altijd een belangrijke vraag. Veel ritten worden het hele jaar door dag in dag uit gemaakt. En elke kilo product per rit meer telt. Met de lichtste truck heb je je klant meer te bieden”, vertelt Harry Brand, wagenparkbeheerder van Bidon|Fritom.

Nieuwe lichtgewicht achterasinstallatie

De Volvo FH Light Concept truck beschikt over de lichte Euro 6 stap C-motor met commonrail injectiesysteem in 13-liter uitvoering. Door het gebruik van lichtere materialen en door onderdelen op een innovatieve manier samen te voegen in onder andere de vooras, veerinstallatie, voorasophanging en stuurinrichting heeft Volvo Trucks een aanzienlijke gewichtsreductie kunnen realiseren. De nieuwe lichtgewicht achteras heeft een geoptimaliseerde behuizing en asophanging. De constructie met geoptimaliseerde gietstalen veerpoot, reactiestangen van aluminium en de aluminium draagarm voor achterasinstallatie levert een gewichtsbesparing van 90 kilo op.

“Wij reden al langer met Volvo FH Light Concept trucks. Die waren al licht, maar de recent aangepaste modellen blijken toch nog weer lichter te zijn dan hun voorgangers. Zo haalt Volvo Trucks behoorlijk winst uit de  nieuwe lichtgewicht achteras. Wij proberen altijd wat mogelijk is zelf te doen. Maar wij gaan niet aan een achterasophanging sleutelen om gewicht te willen besparen. We winnen met deze trucks weer bijna 150 kilo”.

Chauffeurs op eerste plaats
Bidon|Fritom koos bewust voor de Volvo FH Light Concept en niet voor de nog lichtere Volvo FM Light Concept variant. Bovendien rustte het bedrijf de trucks uit met het complete active safety pakket en verschillende luxe zaken zoals I-ParkCool: een af fabriek geïnstalleerde en in de cabine geïntegreerde standkoeling.

“Onze tankchauffeurs zijn echte vakmensen die veel kennis van een product moeten hebben. Ze zijn meerdere dagen van huis en we willen ze daarom graag wat extra comfort bieden. Om die reden kopen we alleen FH-cabines die we vervolgens uitrusten met een uitgebreid veiligheidspakket en verschillende luxe zaken. Dit komt het gewicht van het voertuig wellicht niet ten goede, maar uiteindelijk staan de chauffeurs bij ons voorop”, besluit Brand.